PENDEKATAN ANALISIS WACANA NORMALIZA ABD RAHIM (2018)
Pendekatan analisis wacana ini bermula daripada beberapa kajian lepas yang melibatkan ujaran dan interaksi daripada kanak-kanak, remaja, pelajar universiti dan masyarakat keseluruhannya serta kajian teks dan tulisan melalui beberapa bahan antaranya ialah sajak dan lirik lagu. Pendekatan ini mempunyai lima elemen iaitu pra-andaian, emosi, nilai dan budaya, bahasa dan inferens.
ELEMEN | HURAIAN |
PRA-ANDAIAN Cadangan teori oleh Abbott (2000) | Ø Suatu perkara yang diamalkan dahulu sebelum wujud sebarang hujah atau tindakan ; intuisi dan konteks. Ø Intuisi (gerak hati) - kemampuan untuk faham sesuatu tanpa fikir rasional dan intelektual. Ø Konteks; penerimaan/penafian,keperluan,perujukan,anafora, pengulangan, kekaburan dan penegasan. |
EMOSI Teori yang dipelopori oleh Cannon (1927) | Ø Perasaan atau gelojak jiwa dalam diri akibat rangsangan. Ø Terbahagi kepada dua iaitu emosi positif dan emosi negatif serta emosi bercampur Ø Dilihat dari perangai, personaliti, mood dan motivasi diri dan dari luar. |
NILAI DAN BUDAYA Falsafah Pendidikan Negara (1975) | Ø Dianalisis dari aspek diri, masyarakat dan adat Ø Berkait rapat dengan nilai dalam falsafah pendidikan negara |
BAHASA Teori Stubbs (1983) | Ø Fokus kepada bahasa; pertama, kedua, ketiga dan lain-lain. Ø Terbahagi kepada dua bahagian ; bahasa formal dan bahasa tidak formal Ø Analisis kesalahan bahasa - untuk nampak lebih kritis Ø Analisis linguistik - huraian lebih jelas dan padat |
INFERENS Cadangan teori oleh Brown & Yule (1983) | Ø Terdiri daripada tiga aspek ; rumusan keseluruhan, rumusan topik perbincangan dan penutup kata. Ø Setiap satu aspek perlu dibincangkan; ujaran, interaksi, teks dan tulisan lebih lengkap dan jelas. |
No comments:
Post a Comment