RUJUKAN : Normaliza Abd Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Kuala Nerus. Penerbit Universiti Malaysia Terengganu. Terengganu.
Strategi Komunikasi
- Dalam bentuk dua kumpulan iaitu kecil dan besar.
- Melalui peralatan digital terkini.
- Guna strategi yang sesuai dengan masa, keadaan dan tempat.
- Berkesan - melibatkan emosi seorang penutur tersebut
- Menggunakan bahasa isyarat atau bahasa badan; berlaku apabila mesej yang ingin disampaikan berbentuk bahasa ujaran atau sebutan.
Terdapat beberapa kajian yang hampir sama.
1. Kajian oleh Weber & Grauer (2019) dengan kajian oleh Hue (2017).
- Kedua-dua kajian ini menekankan komunikasi memainkan peranan penting dalam kehidupan masyarakat.
- Terdapat penambahan oleh Hue (2017). (rujuk peta minda)
2. Kajian oleh Zerfass et al. (2018) dengan kajian oleh Heide et al. (2018), Ruler (2018) dan Werder et al. (2018).
- Komunikasi sebagai pemangkin bagi semua paradigma
3. Kajian oleh Normaliza Abd Rahim (2018) dengan Normaliza Abd Rahim (2017)
- Nilai boleh disebarkan melalui strategi komunikasi secara berterusan.
4. Kajian oleh Winkler dan Etter (2018) dengan O'Connor et al. (2018)
- Pendekatan dimensi rangkaian pelbagai ke arah strategi komunikasi yang berkesan.
5. Kajian oleh Nothhaft et al. (2018) dengan kajian oleh Volk et al. (2018), O'Connor et al. (2018), Ruler (2018).
- Pembentukan sahsiah diri seseorang yang ingin menyampaikan mesej yang baik dan mudah difahami. (berkait dengan kepentingan strategi komunikasi.)
No comments:
Post a Comment