Sunday, May 16, 2021

BBM3410-2021-MINGGU 7-VIDEO SETEMPAT

RUJUKAN : Normaliza Abd Rahim. (2019). Multimedia dalam Bahasa. Serdang. Penerbit Universiti Putra Malaysia. Selangor.


 Assalamualaikum semuaa.. 

Bersua kembali ya kitaa..

Sihat ke semuaaaa?

Raya macam mana? On tak on? 

Harap-harap semua okay.. Sila patuh SOP dalam tempoh PKP ni okay? 

Okay gaisss.. So tugasan kalini kena buat video setempat. Video setempat ni apaa? Meh baca notes dekat bawah ni..

Secara ringkasnya, video setempat ni macam video yang kita upload dkt Igs. Kita duduk di satu tempat, kemudian telefon bimbit digerakkan ke arah objek yang kita nak record. Video setempat ini tidak memerlukan suntingan. Maknanya, video ini dirakam dalam suatu tempoh yang berterusan. Babak-babak didalam video ini tidak digabung dengan babak yang berlainan tempat. Video setempat ini memerlukan durasi masa selama 4 hingga 5 minit. 


So dah faham notes tadi? Sekarang, aku terangkan pula macam mana aku buat video ni.

Langkah-langkahh hhehehe

1. Aku duduk kawasan tengah meja makan.

2. Aku pastikan semua makanan berada dekat dengan aku.

3. Aku start dari sebelah kanan sehingga ke sebelah kiri.

4. Aku sebutkan satu persatu makanan tersebut agar penonton tidak berasa pelik mengapa terdapat beberapa makanan atau barang di atas meja yang tidak disebut.

5. Telefon digerakkan perlahan-lahan dari sebelah kanan ke kiri.

Dannnnn siapppppppppppppppppppppp.... 


Senangkan? 

Selamat mencubaaa...



Sumber : https://www.youtube.com/watch?v=unO2rWn238k






No comments:

Post a Comment

SENARAI TAJUK TUGASAN BBM3410 2021

 SENARAI TAJUK TUGASAN MULTIMEDIA DALAM BAHASA (BBM3410) 1.  BIODATA DIRI 2.  CERITA SOSIAL 1 3.  PENDEKATAN ANALISIS WACANA 4.  NOTA ELEMEN...